اپنی زبان منتخب کریں

جمعرات، 25 ستمبر، 2025

🕌 خطبہ جمعہ: - " علمِ دین کی اہمیت اور ضرورت

 

 🕌 خطبہ جمعہ:   - " علمِ دین کی اہمیت اور ضرورت "

إنَّ الحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلٰهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أَرْسَلَهُ بِالحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا بَيْنَ يَدَيِ السَّاعَةِ. مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ، اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ، وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ.* 

يَا أَيُّهَا النَّاسُ، اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ، وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا، وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَنِسَاءً، وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ، إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا، اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلاً سَدِيدًا، يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ، وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا.

*اما بعد:

فَإِنَّ أَصْدَقَ الحَدِيثِ كِتَابُ اللَّهِ، وَخَيْرَ الهَدْيِ هَدْيُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَشَرَّ الأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا، وَكُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ، وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ، وَكُلَّ ضَلاَلَةٍ فِي النَّارِ.

 اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰی مُحَمَّدٍ وَّعَلٰی اٰلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلٰی اِبْرَاهِيْمَ وَعَلٰی اٰلِ اِبْرَاهِيْمَ اِنَّكَ حَمِيْدٌ مَّجِيْدٌ

اَللّٰهُمّ بَارِكْ عَلٰى مُحَمَّدٍ وَّعَلٰی اٰلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلٰی اِبْرَاهِيْمَ وَعَلٰی اٰلِ اِبْرَاهِيْمَ اِنَّكَ حَمِيْدٌ مَّجِيْدٌ [q

𝟭. اَللّٰهُمَّ انْفَعْنَا بِمَا عَلَّمْتَنَا، وَعَلِّمْنَا مَا يَنْفَعُنَا، وَزِدْنَا عِلْمًا، وَارْزُقْنَا فَهْمَ الْعُلَمَاءِ

𝟮. رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرَزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلًا مُتَقَبَّلًا

𝟯. رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي، وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي

𝟰. اَللّٰهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَقَلْبًا خَاشِعًا، وَنَفْسًا مُطْمَئِنَّةً

𝟱. رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا، وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ

𝟲. اَللّٰهُمَّ احْفَظْنِي بِالْإِسْلَامِ قَاعِدًا، وَاحْفَظْنِي بِالْإِسْلَامِ قَائِمًا، وَارْزُقْنِي حِفْظَ الْعُلَمَاءِ

𝟳. اَللّٰهُمَّ اجْعَلْ أَلْسِنَتَنَا ذَاكِرَةً لَكَ، وَقُلُوبَنَا خَاشِعَةً لَكَ، وَعُلُومَنَا هَادِيَةً إِلَيْكَ

𝟴. رَبِّ أَعِنِّي وَلَا تُعِنْ عَلَيَّ، وَانْصُرْنِي وَلَا تَنْصُرْ عَلَيَّ، وَامْكُرْ لِي وَلَا تَمْكُرْ عَلَيَّ

𝟵. اَللّٰهُمَّ ثَبِّتْنِي بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ، وَاهْدِنِي صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ

𝟭𝟬. اَللّٰهُمَّ اجْعَلْ خَيْرَ عُمُرِي آخِرَهُ، وَخَيْرَ عَمَلِي خَوَاتِمَهُ، وَخَيْرَ أَيَّامِي يَوْمَ أَلْقَاكَ

علم انسانیت کی سب سے بڑی نعمت اور اللہ تعالیٰ کی جانب سے عطا کردہ وہ عظیم صلاحیت ہے جو انسان کو تمام مخلوقات پر فوقیت عطا کرتی ہے۔ عصرِ حاضر میں جب مادی علوم کی چکا چوند نے انسانی نظروں کو خیرہ کر دیا ہے، ایسے دور میں علمِ دین کی اہمیت اور ضرورت کو واضح کرنا وقت کی اہم ترین ضرورت بن گئی ہے۔ قرآن و سنت کی روشنی میں اور سلف صالحین کے فہم کے مطابق، علم دین نہ صرف دنیاوی کامیابی کا ذریعہ ہے بلکہ آخرت کی ابدی فلاح کی کلید بھی ہے۔ آج ہم اس موضوع کی تفصیلی بحث پیش کریں گے۔

*نقطہ سوم: علماء کا مقام عابدوں سے اعلیٰ اور فرشتوں کے مثل ہے*

قرآنی آیت:

*﴿يَرْفَعِ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ﴾* ^[المجادلہ: 11]^

*ترجمہ:* اللہ تم میں سے ایمان والوں اور اہل علم کے درجات بلند کرے گا

احادیث مبارکہ:

*"إنَّ فضلَ العالمِ على العابدِ كفضلِ القمرِ ليلةَ البدرِ على سائرِ الكواكبِ"* ^[ابوداود، ترمذی]^

*ترجمہ:* بلاشبہ عالم کی عابد پر فضیلت ایسے ہی ہے جیسے کہ چودھویں کے چاند کی سب ستاروں پر ہوتی ہے

*"فضلُ العالمِ على العابدِ كفضلي على أدناكم"* ^[ترمذی]^

*ترجمہ:* عالم کی فضیلت عابد پر ایسی ہے جیسے میری فضیلت تم میں سے ایک عام آدمی پر ہے

سلف صالحین کے اقوال:

*امام ابن تیمیہ رحمہ اللہ:*

*"الْعُلَمَاءُ هُمْ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ فِي تَبْلِيغِ الْحَقِّ وَإِرْشَادِ الْخَلْقِ"* ^[مجموع الفتاویٰ]^

*ترجمہ:* علماء انبیاء کے وارث ہیں حق کی تبلیغ اور خلق کی رہنمائی میں

*امام شافعی رحمہ اللہ:*

*"عَالِمُ الدِّینِ أَحَبُّ إِلَى اللهِ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ"* ^[حلیۃ الاولیاء]^

*ترجمہ:* علم دین والا اللہ کو ہزار عابدوں سے زیادہ محبوب ہے

*امام ابن قیم رحمہ اللہ:*

*"الْعُلَمَاءُ كَالنُّجُومِ يُهْتَدَى بِهِمْ فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ"* ^[مفتاح دار السعادۃ]^

*ترجمہ:* علماء ستاروں کی مانند ہیں جن سے خشکی اور سمندر کی تاریکیوں میں ہدایت حاصل کی جاتی ہے

*ابن جوزی رحمہ اللہ:*

*"الْعَالِمُ إِذَا لَمْ يَعْمَلْ بِعِلْمِهِ فَكَالْجَاهِلِ بَلْ أَشَدُّ"* ^[صید الخاطر]^

*ترجمہ:* عالم اگر اپنے علم پر عمل نہ کرے تو جاہل کی طرح ہے بلکہ اس سے بھی بدتر

اس نقطے سے حاصل ہونے والے فوائد:

1. *درجات کی بلندی*: اللہ کے نزدیک مقام کی رفعت اور درجات کی بلندی

2. *چودھویں رات کے چاند جیسا مقام*: عابدوں پر برتری اور خصوصی فضیلت

3. *تمام مخلوق کی دعا*: زمین و آسمان کی مخلوقات علماء کے لیے دعا کرتی ہیں

4. *فرشتوں کا احترام*: فرشتے طالب علم کے لیے اپنے پر بچھاتے ہیں

5. *نجوم کی طرح ہدایت*: علماء ظلمات میں راہنمائی کا کردار ادا کرتے ہیں

6. *اللہ کو ہزار عابدوں سے زیادہ محبوب*: خصوصی قرب اور محبوبیت کا حصول

## *نقطہ چہارم: علم حاصل کرنا جنت کا راستہ اور ملائکہ کی دعا کا سبب ہے

### قرآنی آیت:

وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْترجمہ:

اور جو لوگ ہدایت اختیار کرتے ہیں، اللہ ان کی ہدایت میں اضافہ کرتا ہے اور انہیں ان کا تقویٰ عطا فرماتا ہے۔ (سورہ محمد: 17

“مَن قَصَدَ الهِدايةَ فَسَلَكَ سَبِيلَها زَادَهُ اللّهُ عِلْمًا وَبَصِيرَةً، ثُمَّ ثَبَّتَهُ عَلَيْها، وَأَلْهَمَهُ رُشدَهُ فَآتاهُ تَقواهُ.”

ترجمہ: جو شخص ہدایت کا ارادہ کرے اور اس کی راہ اختیار کرے، اللہ اس کے علم و بصیرت میں اضافہ کر دیتا ہے، پھر اسی پر اسے ثابت قدم رکھتا ہے، اور اسے اس کی راہِ رشد الہام کرتا ہے، پس اسے تقویٰ عطا فرماتا ہے۔

### احادیث مبارکہ:

*"مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا، سَهَّلَ اللهُ لَهُ بِهِ طَرِيقًا إِلَى الْجَنَّةِ"* ^[مسلم، ابوداود]^

*ترجمہ:* جو علم دین کی تلاش میں نکلتا ہے اللہ اس کے لیے جنت کے راستے آسان کردیتا ہے

*"وَإِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا رِضًا لِطَالِبِ الْعِلْمِ، وَإِنَّ الْعَالِمَ لَيَسْتَغْفِرُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ"* ^[ابوداود، ترمذی]^

*ترجمہ:* بیشک فرشتے طالب علم کی خوشی کے لیے اپنے پر بچھا دیتے ہیں اور عالم کے لیے آسمان و زمین کی ساری مخلوقات مغفرت طلب کرتی ہیں

### سلف صالحین کے اقوال:

*امام مالک رحمہ اللہ:*

*"إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ خَيْرُ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ"* ^[ترتیب المدارک]^

*ترجمہ:* یہ علم دنیا اور آخرت کی بہترین چیز ہے

*ابن عبدالبر رحمہ اللہ:*

*"طَلَبُ الْعِلْمِ طَرِيقٌ إِلَى الْجَنَّةِ وَسَبِيلٌ إِلَى الْفَلَاحِ"* ^[جامع بیان العلم]^

*ترجمہ:* علم کا طلب جنت کا راستہ اور کامیابی کا راہ ہے

*عبداللہ بن مبارک رحمہ اللہ:*

*"الْعِلْمُ يَزِيدُ الْعَاقِلَ عَقْلًا وَيُنَوِّرُ الْقَلْبَ"* ^[حلیۃ الاولیاء]^

*ترجمہ:* علم عاقل کی عقل میں اضافہ کرتا ہے اور دل کو روشن کرتا ہے

*ابن قیم رحمہ اللہ:*

*"الْعِلْمُ النَّافِعُ هُوَ الَّذِي يُثْمِرُ خَشْيَةَ اللهِ"* ^[مفتاح دار السعادۃ]^

*ترجمہ:* نافع علم وہ ہے جو اللہ کے خوف کا ثمرہ ہو

### اس نقطے سے حاصل ہونے والے فوائد:

1. *جنت کے راستوں کا آسان ہونا*: علم کی تلاش جنت کی طرف لے جاتی ہے

2. *فرشتوں کا احترام اور محبت*: ملائکہ کا پر بچھانا اور خوشی

3. *کائنات کی مخلوق کی دعا*: تمام مخلوق علماء کے لیے مغفرت کی دعا کرتی ہے

4. *خشیتِ الٰہی کا حصول*: علم سے اللہ کا خوف اور تقویٰ پیدا ہوتا ہے

5. *عقل اور دل کی روشنی*: فہم و فراست میں اضافہ اور قلبی نور

6. *تمام مخلوق سے بہتری*: علماء کو ساری مخلوق پر فوقیت حاصل ہے

## *نقطہ پنجم: علم کی تعلیم دینا اور اس پر عمل کرنا سب سے افضل عبادت ہے*

### قرآنی آیت:

*﴿وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ﴾* ^[فصلت: 33]^

*ترجمہ:* اور اس شخص سے بہتر کون ہو سکتا ہے جو اللہ کی طرف بلائے اور نیک عمل کرے اور کہے کہ میں مسلمانوں میں سے ہوں

### احادیث مبارکہ:

*"خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ"* ^[بخاری]^

*ترجمہ:* تم میں سب سے بہتر وہ ہے جو قرآن سیکھے اور سکھائے

*"إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ"* ^[ترمذی]^

*ترجمہ:* اللہ تعالی اور اس کے فرشتے، آسمان اور زمین والے یہاں تک کہ چیونٹی اپنے بل میں اور مچھلیاں سمندر کی گہرائی میں لوگوں کو خیر کی بات سکھانے والوں کے لیے دعا کرتی ہیں

## سلف صالحین کے اقوال:

*امام شافعی رحمہ اللہ:*

*"مَا أَفْضَلُ مَا تَقَرَّبَ بِهِ الْمُتَقَرِّبُونَ إِلَى اللهِ بَعْدَ الْفَرَائِضِ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ"* ^[حلیۃ الاولیاء]^

*ترجمہ:* فرائض کے بعد علم کے طلب سے زیادہ کوئی چیز نہیں جس سے متقربین اللہ سے قرب حاصل کرتے ہیں

*عبداللہ بن مسعود رضی اللہ عنہ:*

*"تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ، فَإِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا"* ^[دارمی]^

*ترجمہ:* علم دین حاصل کرو، جب حاصل کر لو تو اس پر عمل بھی کرو

*ابن تیمیہ رحمہ اللہ:*

*"الْعَمَلُ بِالْعِلْمِ ثَمَرَةُ الْعِلْمِ وَغَايَتُهُ"* ^[مجموع الفتاویٰ]^

*ترجمہ:* علم پر عمل کرنا علم کا ثمرہ اور اس کا مقصد ہے

*ابن قیم رحمہ اللہ:*

*"مَنْ عَلَّمَ وَعَمِلَ فَذَلِكَ يُدْعَى عَظِيمًا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ"* ^[اعلام الموقعین]^

*ترجمہ:* جو تعلیم دے اور عمل کرے تو وہ آسمانوں کی بادشاہت میں عظیم کہلایا جاتا ہے

### اس نقطے سے حاصل ہونے والے فوائد:

1. *سب سے بہترین انسان بننا*: قرآن سیکھنے اور سکھانے والا بہترین انسان

2. *کائنات کی دعائیں*: تمام مخلوق معلم کے لیے دعا کرتی ہے

3. *صدقہ جاریہ کا ثواب*: علم کی تعلیم مرنے کے بعد بھی ثواب دیتا رہتا ہے

4. *فرائض کے بعد سب سے افضل عمل*: علم کا طلب نفل عبادات میں سے سب سے افضل

5. *آسمانوں میں عظیم کہلانا*: علم و عمل کی وجہ سے آسمانی مقام

6. *قیامت اللیل سے بہتر*: علم کی تعلیم تہجد سے بھی افضل عبادت ہے

خطبہ ثانیہ:

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِينَ.

أَمَّا بَعْدُ: فَاتَّقُوا اللَّهَ أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ، وَاعْلَمُوا أَنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ. إِنَّ الْعِلْمَ نُورٌ يُهْتَدَى بِهِ، وَسُلَّمٌ تُرْقَى بِهِ دَرَجَاتُ الْجَنَّةِ.

أَيُّهَا الْمُسْلِمُونَ: الْزَمُوا حِلَقَ الذِّكْرِ وَالْعِلْمِ، وَاجْعَلُوا الْقُرْآنَ رَبِيعَ قُلُوبِكُمْ. تَذَكَّرُوا أَنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ، وَأَنَّ فَضْلَ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ.

اَللّٰهُمَّ فَقِّهْنَا فِي الدِّينِ، وَعَلِّمْنَا التَّأْوِيلَ، وَارْزُقْنَا الْعَمَلَ بِالْعِلْمِ. اَللّٰهُمَّ انْشُرْ بِالْعِلْمِ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ، وَأَصْلِحْ بِهِ ذَاتَ بَيْنِهِمْ.

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ، وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا. رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ.

عِبَادَ اللَّهِ: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ، فَاذْكُرُوا اللَّهَ يَذْكُرْكُمْ، وَاسْأَلُوهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ.

سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ، وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

جمعرات، 11 ستمبر، 2025

🕌 خطبہ جمعہ: - " نبی کریم ﷺ کی محبت میں غلو سے اجتناب "


 🕌 خطبہ جمعہ:   - " نبی کریم ﷺ کی محبت میں غلو سے اجتناب "

إنَّ الحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلٰهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أَرْسَلَهُ بِالحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا بَيْنَ يَدَيِ السَّاعَةِ. مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ، اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ، وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ.* 

يَا أَيُّهَا النَّاسُ، اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ، وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا، وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَنِسَاءً، وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ، إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا، اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلاً سَدِيدًا، يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ، وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا.

*اما بعد:

فَإِنَّ أَصْدَقَ الحَدِيثِ كِتَابُ اللَّهِ، وَخَيْرَ الهَدْيِ هَدْيُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَشَرَّ الأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا، وَكُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ، وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ، وَكُلَّ ضَلاَلَةٍ فِي النَّارِ.

 اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰی مُحَمَّدٍ وَّعَلٰی اٰلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلٰی اِبْرَاهِيْمَ وَعَلٰی اٰلِ اِبْرَاهِيْمَ اِنَّكَ حَمِيْدٌ مَّجِيْدٌ

اَللّٰهُمّ بَارِكْ عَلٰى مُحَمَّدٍ وَّعَلٰی اٰلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلٰی اِبْرَاهِيْمَ وَعَلٰی اٰلِ اِبْرَاهِيْمَ اِنَّكَ حَمِيْدٌ مَّجِيْدٌ [q

) اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحَبَّتَنَا لِنَبِيِّكَ ﷺ اتِّبَاعًا لِسُنَّتِهِ، لَا غُلُوًّا وَلَا ابْتِدَاعًا.                  2) اللَّهُمَّ أَعِذْنَا مِنَ الْغُلُوِّ فِي الدِّينِ، وَارْزُقْنَا الْوَسَطِيَّةَ وَالِاعْتِدَالَ. 

3) اللَّهُمَّ ثَبِّتْ قُلُوبَنَا عَلَى دِينِكَ، وَعَلَى سُنَّةِ نَبِيِّكَ ﷺ.                        4) اللَّهُمَّ أَحْيِ قُلُوبَنَا بِحُبِّ السُّنَّةِ، وَأَمِتْ عَنَّا كُلَّ بِدْعَةٍ وَهَوًى. 

5) اللَّهُمَّ طَهِّرْ أَلْسِنَتَنَا مِنَ الْمِدْحِ الْمُفْرِطِ، وَقُلُوبَنَا مِنَ الْعُجْبِ وَالرِّيَاءِ.                                                 6) اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا عِلْمًا نَافِعًا، وَعَمَلًا صَالِحًا، وَقَلْبًا خَاشِعًا. 

7) اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ عَلَى فَهْمِ السَّلَفِ الصَّالِحِ.                                 8) اللَّهُمَّ اكْفِنَا بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ، وَبِطَاعَتِكَ عَنْ مَعْصِيَتِكَ، وَبِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ. 

9) اللَّهُمَّ اجْمَعْ قُلُوبَنَا عَلَى الْحَقِّ، وَاصْرِفْ عَنَّا الشِّقَاقَ وَالْبِدَعَ.                                                                    10) اللَّهُمَّ اهْدِ شَبَابَ الْمُسْلِمِينَ لِلسُّنَّةِ وَالِاعْتِدَالِ. 

11) اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مَفَاتِيحَ لِلْخَيْرِ، مَغَالِيقَ لِلشَّرِّ.                                               12) اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا تَقْصِيرَنَا فِي اتِّبَاعِ السُّنَّةِ، وَوَفِّقْنَا لِتَعْظِيمِهَا عِلْمًا وَعَمَلًا. 

13) اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا صِدْقَ الْمَحَبَّةِ لِنَبِيِّكَ ﷺ، وَاجْعَلْ بَيِّنَتَهَا فِي اتِّبَاعِ أَمْرِهِ وَاجْتِنَابِ نَهْيِهِ.                                                 14) اللَّهُمَّ أعِذْنَا مِنْ رِيَاءٍ يُفْسِدُ الْقُلُوبَ، وَمِنْ مَدْحٍ يُولِّدُ الْغُلُوَّ وَالْعُجْبَ. 

15) اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ، وَارْضَ عَنِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِينَ، وَعَنَّا مَعَهُمْ بِمَنِّكَ يَا أَكْرَمَ الْأَكْرَمِين

نکتہ اول: غلو سے صریح ممانعت

قرآنی آیت

: {يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ} [النساء: 171]

ترجمہ (محمد جوناگڑھی): اے اہل کتاب! اپنے دین میں حد سے نہ بڑھو اور اللہ کی طرف حق کے سوا بات نہ جوڑو۔

حدیثِ مبارک

: «لَا تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتِ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ، فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُ، فَقُولُوا: عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ» [البخاري]

ترجمہ: میری تعریف میں اس طرح مبالغہ نہ کرو جیسے نصرانیوں نے ابن مریم کی کی؛ میں تو اللہ کا بندہ ہوں، پس کہو: اللہ کا بندہ اور اس کا رسول۔

مختصر شرح (منہجِ سلف): اس حدیث میں اطرا (حد سے بڑھی مدح) سے منع ہے تاکہ تعظیمِ نبوی میں الوہیت یا صفاتِ خاصہ کی طرف تجاوز نہ ہو؛ صحیح ادب “عبدُ اللہ ورسولُه” کے اقرار میں ہے۔

اقوالِ سلف

1) ابن تیمیہ: «الغلوُّ مجاوزةُ الحدِّ في الثناء أو التذمّم» — غلو تعریف یا مذمت میں حد سے تجاوز ہے۔

2) عبداللہ بن عمر: «كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَإِنْ رَآهَا النَّاسُ حَسَنَةً» — ہر بدعت گمراہی ہے، چاہے اچھی لگے۔

3) امام احمد: «إيّاك والغلوَّ في الدين» — دین میں غلو سے بچ۔

نتیجہ: غلو ممنوع ہے؛ صحیح تعظیم بندگی و رسالت کے آداب پر ہے۔

نکتہ دوم: عیسائیوں کے غلو سے عبرت

قرآنی آیت

: {لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ} [المائدۃ: 17]

ترجمہ (محمد جوناگڑھی): بیشک وہ لوگ کافر ہوگئے جنہوں نے کہا کہ اللہ ہی مسیح ابن مریم ہے۔

 

حدیثِ مبارک

: «إِيَّاكُمْ وَالْغُلُوَّ فِي الدِّينِ، فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمُ الْغُلُوُّ فِي الدِّينِ» [النسائي وابن ماجه]

ترجمہ: دین میں غلو سے بچو، کیونکہ تم سے پہلے لوگوں کو دین میں غلو نے ہی ہلاک کیا۔

مختصر شرح (منہجِ سلف): سابقہ امتوں نے محبت و تعظیم میں حد پار کی تو عقیدہ بگڑا؛ اس امت کو اسی انجام سے محفوظ رکھنے کو یہ تنبیہ ہے۔

اقوالِ سلف

1) ابن تیمیہ: «نهى النبيُّ ﷺ أمّتَه أن تغلو كما غلت النصارى في المسيح» — نصاریٰ جیسے غلو سے روک دیا۔

2) ابن مسعود: «هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ» — حد سے بڑھنے والے ہلاک ہوئے۔

3) امام احمد: «لا تغلوا حتى في الحبِّ والبغض» — محبت و نفرت دونوں میں حد بندی۔

نتیجہ: غلو کفر و ضلال کے در کھولتا ہے؛ محبت شرعی حدود میں معتبر ہے۔

 

نکتہ سوم: غلو کے عملی نقصانات

قرآنی آیت

: {وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ} [البقرۃ: 168]

ترجمہ (محمد جوناگڑھی): اور شیطان کے قدم بقدم نہ چلو، بیشک وہ تمہارا کھلا دشمن ہے۔

حدیثِ مبارک

«إِيَّاكُمْ وَالْمَدْحَ فَإِنَّهُ الذَّبْحُ» [ابن ماجه]

ترجمہ: بہت زیادہ تعریف سے بچو کیونکہ یہ (دین کی) ذبح ہے۔

مختصر شرح (منہجِ سلف): افراطی مدح عُجب و ریا، بدعتی میلان اور غیر شرعی تصورات کو جنم دیتی ہے؛ اس سے اخلاص کمزور اور توحید متاثر ہوتی ہے۔

اقوالِ سلف

1) ابن تیمیہ: «البدعةُ شرٌّ من المعصية» — بدعت (جو اکثر غلو سے جنم لے) معصیت سے زیادہ بُری ہے۔

2) ابن عمر: «اتَّبِعُوا وَلَا تَبْتَدِعُوا فَقَدْ كُفِيتُمْ» — اتباع کرو، بدعت نہ کرو؛ تمہیں کافی ہدایت ہو چکی۔

3) امام احمد: «أصولُ السُّنّة عندنا التمسّكُ بما كان عليه أصحابُ رسولِ الله» — سنت کا معیار صحابہ کا طریقہ ہے۔

نتیجہ: غلو شیطانی قدم ہے؛ بدعت و ریا بڑھتی اور اخلاص گھٹتا ہے۔

 

نکتہ چہارم: محبتِ رسول ﷺ کا صحیح طریقہ

قرآنی آیت

: {قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ} [آلِ عمران: 31]

ترجمہ (محمد جوناگڑھی): آپ کہہ دیجئے! اگر تم اللہ سے محبت رکھتے ہو تو میری تابعداری کرو، اللہ تم سے محبت کرے گا۔

حدیثِ مبارک

«مَنْ أَحَبَّ سُنَّتِي فَقَدْ أَحَبَّنِي، وَمَنْ أَحَبَّنِي كَانَ مَعِي فِي الْجَنَّةِ»

ترجمہ: جس نے میری سنت سے محبت کی اس نے مجھ سے محبت کی، اور جو مجھ سے محبت کرے وہ جنت میں میرے ساتھ ہوگا۔

مختصر شرح (منہجِ سلف): محبت کا صحیح ثبوت اتباعِ سنت ہے، نہ کہ نئی رسومات یا غیر مشروع طریقے؛ اتباع ہی قربِ الٰہی و صحبتِ رسول کا ذریعہ ہے۔

اقوالِ سلف

1) ابن تیمیہ: «ومحبّتُه وتعظيمُه بالحقّ إنما هو بطاعتِه ومتابعتِه وإحياءِ سنّتِه» — حقیقی محبت اطاعت و متابعت اور سنت کے احیاء سے۔

2) ابن عمر: «كان لا يترك شيئاً رآه من فعلِ النبي ﷺ إلا فعله» — کامل اتباع کی عملی مثال۔

3) امام احمد: «لن يصلح آخرُ هذه الأمّة إلا بما صلح به أوّلُها» — اصلاحِ امت کا ذریعہ بھی سنت ہی۔

نتیجہ: حقیقی محبت سنت کی پیروی میں ہے؛ بدعت میں نہیں۔

نکتہ پنجم: اعتدال و توازن — غلو کا سدِّباب

قرآنی آیت

: {وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا} [البقرۃ: 143]

ترجمہ (محمد جوناگڑھی): اور اسی طرح ہم نے تمہیں درمیانی امت بنایا۔

حدیثِ مبارک

«خَيْرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»

ترجمہ: بہترین کام درمیانی (متوازن) کام ہیں۔

مختصر شرح (منہجِ سلف): اسلام کا مزاج وسطیت ہے؛ نہ افراط نہ تفریط — یہی غلو کے تمام دروازے بند کرتا ہے اور سنت کے مطابق رکھتا ہے۔

اقوالِ سلف

1) ابن تیمیہ: «الدِّينُ كلُّه عدلٌ؛ لا إفراطَ ولا تفريط» — دین سراسر عدل و توازن ہے۔

2) ابن عمر: «علیكم بالسنّة فإنّ مَنِ اتّبعَ السنّةَ اهتدى» — سنت لازم پکڑو، ہدایت اسی میں ہے۔

3) امام احمد: «الشريعةُ جاءت بالتوسّط والاعتدال» — شریعت توسط و اعتدال پر قائم ہے۔

نتیجہ: اعتدال سنت کا جوہر اور غلو کے مقابل حصار ہے۔*وَآخِرُ دَعْوَانَا أَنِ الْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعَالَمِين

الحمدُ لله حمدًا كثيرًا طيبًا مباركًا فيه كما يحبُّ ربُّنا ويرضى، وأشهد أن لا إلهَ إلا اللهُ وحدَه لا شريكَ له، وأشهد أن محمدًا عبدُه ورسولُه.

أما بعد، فيا عبادَ الله، اتقوا اللهَ تعالى، وتمسَّكوا بالكتابِ والسنةِ على فَهمِ سلفِ الأمّة. واعلموا أنّ خيرَ الهدي هديُ محمدٍ ﷺ، وشرَّ الأمورِ محدثاتُها، وكلَّ بدعةٍ ضلالة. إنّ محبّةَ النبي ﷺ دينٌ واتّباع، لا غلوَّ فيها ولا ابتداع؛ فمن أحبَّه حقًّا أطاعه واتّبع سنّتَه، وأحيا هديَه في نفسه وأهلِه ومجتمعِه، ووقف عند حدودِ الشرع.

إنَّ الله يأمرُ بالعدلِ والإحسانِ وإيتاءِ ذي القربى، وينهى عن الفحشاءِ والمنكرِ والبغي؛ يعظكم لعلَّكم تذكَّرون.

فاذكروا اللهَ يذكركم، واشكروه على نعمِه يزِدْكم، ولذكرُ الله أكبر، والله يعلمُ ما تصنعون